|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

برگزاری دومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بهمئی

دومین جلسه شورای حفاظت از منابع آّب شهرستان بهمئی، با حضور اعضاء و به ریاست فرماندار و با دستور کار بررسی بیلان آبی دشت ممبی و راهکارهای رفع مشکلات تامین آب شرب این منطقه، در محل سالن جلسات فرمانداری، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه استان کهکیلویه و بویراحمد، در این جلسه، محسن افروزی، رئیس اداره منابع آب شهرستان بهمئی و دبیر جلسه، ضمن مرور مصوبات جلسه قبل، گزارشی از وضعیت بیلان دشت ممبی – سرآسیاب ارائه کرد و گفت: با توجه به اینکه آبخوان دشت ممبی تامین کننده آب شرب، صنعت و کشاورزی بخش ممبی و سرآسیاب می باشد و منابع آب زیرزمینی دشت به دلیل افزایش جمعیت، کاربری های جدید (صنعتی و کشاورزی) و تقاضا برای تأمین آب، در سال های اخیر، هم از لحاظ کمی و هم کیفی به خطر افتاده است.

 وی، با بیان اینکه با توجه به داده های ایستگاه هواشناسی در سال آبی گذشته در این دشت، حدود650 میلی متر معادل 7/24 میلیون متر مکعب بارندگی وجود داشته که میزان 5/6 میلیون متر مکعب تبخیر و تعرق واقعی، 5/14 میلیون متر مکعب رواناب و 7/3 میلیون متر مکعب  نفوذ صورت پذیرفته و همچنین بر اساس محاسبات بیلان آب زیرزمینی نیز حجم کل خروجی و ورودی آبخوان به ترتیب حدود 5/14 و 68/13 میلیون متر مکعب در سال بوده که با این حساب میزان 820 هزار مکعب کاهش حجم مخزن کاهش پیدا کرده است، گفت: با توجه به کسری مخزن آب زیرزمینی در سال آبی گذشته و مقایسه آن با حجم برداشت چاه های غیر مجاز دشت، می توان نتیجه گرفت که با تقویت گروه های گشت و بازرسی و پر و مسلوب المنفعه چاه های غیر مجاز از یک طرف و از همه مهمتر جلوگیری از حفر چاه غیر مجاز جدید و کنترل اضافه برداشت های چاه های مجاز و نصب کنتور هوشمند حجمی می توان به احیا و تعادل آبخوان امیدوار بود.

رییس اداره منابع آب شهرستان بهمئی، افزود: با احداث و تکمیل طرح نیمه تمام تغذیه مصنوعی سندان و سد ایلی آباد و شروع عملیات اجرایی سد سرآسیاب، می توان امیدوار بود که آبخوان آبرفتی دشت ممبی - سرآسیاب به سمت بیلان مثبت آبی پیش برود.

وی، همچنین با اشاره به مشکلات پیش آمده در بخش تامین آب شرب و باغات روستاهای بخش های سرآسیاب و ممبی، آمادگی اداره متبوع خود جهت همکاری قانونی با ادارات آبفای روستایی و شهری و جهاد کشاورزی برای حل مشکل، اعلام داشت.

 در ادامه، حکمت الله سنایی، فرماندار و رئیس شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بهمئی، به اهمیت آب در عرصه سیاسی و اجتماعی اشاره و بر لزوم تحول در نحوه برنامه ریزی و مدیریت توزیع و تامین آب شرب روستاهای شهرستان با استفاده از تجارب سالیان گذشته تاکید کرد و گفت: آگاهی بخشی و فرهنگ سازی و ایجاد حساسیت بالا به منظور صرفه جویی بیشتر در کنار اقدامات قانونی در برخورد با متخلفین، نیاز امروز است.

سنایی با توجه به گزارش فراوان مردمی و بازدیدهای میدانی مبنی بر مشکلات عدیده تامین آب شرب روستاها در نقاط مختلف شهرستان، بالاخص در حوزه ممبی و سرآسیاب، ابراز امیدواری کرد که برای تامین آب پایدار این روستاها، اقدام عاجل با تشریک مساعی ادارات ذیربط صورت پذیرد.

فرماندار شهرستانت بهمئی، با اشاره به برخی طرح های کشاورزی اجرا شده در سالیان گذشته و بهره وری پائین این طرح ها، به لزوم اصلاح و تهیه نقشه های الگوی کشت در نقاط مختلف شهرستان، تاکید کرد و اظهار داشت: مدیریت جهاد کشاورزی در این خصوص باید فعالیت های هدفداری را متناسب با منابع آب محدود و کیفیت خاک شهرستان تعریف نموده و کشاورزان را به سمت کاشت محصولات کم آب بر هدایت نماید.

شایان ذکر است که خرید و اجاره موقت چاه های کشاورزی جهت حل مشکل آب شرب، صدور مجوز حفر چاه جدید، تسریع در بهره برداری کامل از مخازن جدید الساخت آب در شهرستان، برخورد قاطع با متخلفین استفاده غیر مجاز آب شرب برای باغبانی و کشاورزی، واگذاری چاه و شبکه آبرسانی مجتمع دامپروری دوپرنظری به شرکت آب و فاضلاب روستایی و مدیریت یکپارچه آن توسط این مدیریت، جلوگیری از هدررفت آب در شبکه آبرسانی در حوزه سرآسیاب یوسفی، قطع انشعاب آب شرب روستاهای فاقد سکنه، پر و مسلوب المنفعه نمودن چاه های غیر مجاز در محدوده شعاع تاثیر چاه ها و چشمه های آب شرب و ... از جمله مصوبات این جلسه بود.

کد خبر: 667
  تاریخ خبر : 1397/03/28
 مسئول روابط عمومی
 455
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 14
  • بیشترین بازدید همزمان : 267
  • بازدید امروز : 1,093
  • بازدید دیروز : 2,177
  • کل بازدید : 1,991,376
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/04 13:47:59
  • شناسه IP شما : 3.144.33.41

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : یاسوج –بلوار شهید مطهری، نرسیده به میدان جهاد شرکت سهامی آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد
  • کدپستی : 7591653446
  • تلفن : 07433334048
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :