|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

برگزاری همایش مدیریت بحران آب با مشارکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد

به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب، با مشارکت شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، اتاق بازرگانی یاسوج و چند دستگاه اجرایی دیگر و با حضور تعدادی از مسئولان استانی و محققان و مهمانان کشوری، همایش مدیریت بحران آب(تغییر اقلیم، آب و محیط زیست) در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، در این همایش که با استقبال خوبی از سوی اساتید، محققان و دانشجویان مرتبط با بخش آب نیز روبرو بود، سخنرانان این همایش، گزارشات و سخنرانی های خود را ارایه و در پایان نیز، پنل تخصصی با حضور پروفسور عزت اله رئیسی اردکانی (پدر علم هیدروئولوژی ایران)، دکتر حمیدیان جهرمی(رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق شیراز)، مهندس داودی مهر، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، مهندس لدنی نژاد، مدیرعامل آبفای شهری و چندتن از اساتید دانشگاه یاسوج و محققان بخش آب، برگزار شد.

این گزارش می افزاید: علی داودی‌مهر، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، با ارایه گزارشی از منابع آب در استان گفت: میانگین بارندگی استان در دراز مدت 45 سال تا امروز چهارشنبه 6 تیر، 657 میلیمتر است و میانگین بارش در سال زراعی امسال 350 میلیمتر بوده که نسبت به بارندگی 443 میلی‌متری مدت مشابه سال گذشته کاهش 32 درصدی را شاهد هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد، اظهار داشت: دو سد یعنی سد کوثر با حجم 580 میلیون مترمکعب و سد شاه قاسم با حجم مخازن 9 میلیون متر مکعب و در مجموع 589 میلیون متر مکعب در استان وجود دارد که حجم تنظیمی سد کوثر 438 میلیون مترمکعب است که از این میزان 180 میلیون مترمکعب آن مختص آب شرب بخشی از استان‌های خوزستان، فارس، بوشهر و هرمزگان است.

مهندس داودی مهر، با بیان اینکه میزان برداشت آب از منابع زیرزمینی 188 میلیون مترمکعب است، گفت: از این میزان، 71 میلیون مترمکعب برای شرب، 3.5 میلیون مترمکعب برای صنعت و 113 میلیون مترمکعب نیز برای کشاورزی استفاده می شود.

 

وی، افزود: از تعداد 3389 حلقه چاه مجاز در استان 2500 حلقه در مدار بهره‌برداری و مابقی غیرفعال هستند و همچنین، 1009 حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که در خصوص تعیین تکلیف و پر و مسلوب المنفعه کردن آنها اقداماتی صورت گرفته و به صورتی جدی تر نیز ادامه خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد، به اقدامات در راستای رفع بحران آب اشاره کرد و گفت: مطالعه و اجرای حدود 250 طرح و پروژه با اعتبار بالغ بر 300 میلیارد ریال با اهداف مختلفی از جمله تامین آب کشاورزی، شرب، صنعت، تامین برق، تقویت منابع آب زیرزمینی از اقدامات صورت گرفته در راستای رفع بحران آب است.

مهندس داودی مهر، اظهار داشت: در سال جاری حدود 60 پروژه در قالب 30 طرح از محل اعتبارات ملی و استانی در دست اقدام است که از این پروژه‌ها می‌توان به پروژه سد تنگ سرخ، تامین آب شرب شهر لیکک، تامین آب شرب 4 شهر دهدشت، سوق، لنده و چرام و 350 روستای مسیر و حومه از سد کوثر و تامین آب اراضی دهدشت غربی اشاره کرد.

همچنین، پروفسور رئیسی اردکانی، پدر علم هیدروئولوژی ایران، با اشاره به بحران آب در کشور گفت: من ناامید نیستم و سرشار از امیدم و جزء محدود افرادی به شمار می‌روم که معتقدم بحران آب قابل حل است و برای تحقق این امر باید به دنبال راه‌حل مناسب باشیم.

بنیانگذار کارشناسی ارشد و دکتری آب‌شناسی در ایران با اشاره به اینکه تا سال 92 در استان کهگیلویه و بویراحمد به جزء در منطقه امامزاده جعفر با مشکل آب مواجه نبودیم، گفت: در 5 سال اخیر افت شدید آب را در اکثر مناطق این استان شاهد هستیم.

رئیسی اردکانی، خشکسالی را یک پدیده طبیعی دانست و عنوان کرد: در 10 سال اخیر دچار خشکسالی شدیم لذا عنوان تغییر اقلیم در بحران آب مطرح نیست چرا که تغییر اقلیم یک پدیده آرام است.

پدر علم هیدروژئولوژی ایران، بحران آب به دلیل خشکسالی و تغییرات اقلیم را رد کرد و گفت: بحران آب نتیجه برداشت بیش از اندازه از منابع تجدیدپذیر است و ما در استفاده از این منابع بیش از نیاز برداشت انجام داده‌ایم.

وی به چالش‌های اضافه برداشت آب زیرزمینی اشاره کرد و افزود: خشک شدن با کاهش آب چاه‌ها، قنوات، چشمه‌ها و رودخانه‌های مجاور زیردست، بحران آب در سال‌های خشکسالی، افزایش هزینه‌های سرمایه‌گذاری، نگهداری و انرژی، کاهش حجم ذخیره سدها و حوضچه‌های تغذیه مصنوعی و کاهش کیفیت آب‌های زیرزمینی و افزایش آلودگی از مشکلات اضافه برداشت آب است.

پروفسور رئیسی، اظهار کرد: متاسفانه به اندازه‌ای از حجم ذخیره هیدرولیکی برداشت کرده‌ایم که این منابع تمام شده و تنها حجم آب تجدیدپذیر مانده و برداشت به اندازه آب حجم کل آب ورودی به آبخوان و جبران آب‌های تخلیه شده از حداقل حجم ذخیره هیدرولیکی دو راه‌حل بحران آب به روش هیدروژئولوژیکی است.

وی با اشاره به اینکه بحران آب از 40 سال گذشته آغاز شده گفت: اساسی‌ترین روش حل بحران آب نصب کنتورهای هوشمند، اعمال مدیریت در منابع آب، کاهش یکسان برای همه چاه‌ها برای حل بحران آب و امکان بکارگیری روش‌‌های صرفه‌جویی آب با تغییر الگوی کشت  یا کاهش سطح زیرکشت است.

رئیسی اردکانی به راه‌های تامین آب شرب اشاره کرد و گفت: جیره‌بندی در سال‌های خشکسالی، روش علمی و متداولی در جهان است، ضمن اینکه استفاده از تجهیزات مدرن در ساختمان‌ها باید لحاظ شود و نظام مهندسی و شهرداری‌ها مصوب کنند که ساختمان‌ها و خانه‌ها استاندارد لازم را کسب کنند.

وی در بخش پایانی سخنان خود، بحران آب را ناشی از عوامل اجتماعی نیز دانست و گفت: از سال 1361 تاکنون قانون مسدود شدن چاه‌های غیرمجاز آب مصوب شده اما چرا کامل اجرایی نمی‌شود؟ حل بحران آب مستلزم عزم و وفاق ملی است، در ایران بحران آب وجود دارد اما کمبود نیست. تکنولوژی، دانش و سرمایه برای حل بحران آب وجود دارد و حل این بحران امکان‌پذیر است.

کد خبر: 677
  تاریخ خبر : 1397/04/09
 مسئول روابط عمومی
 883
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 8
  • بیشترین بازدید همزمان : 267
  • بازدید امروز : 65
  • بازدید دیروز : 1,301
  • کل بازدید : 1,986,329
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/04 13:47:59
  • شناسه IP شما : 3.145.173.112

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : یاسوج –بلوار شهید مطهری، نرسیده به میدان جهاد شرکت سهامی آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد
  • کدپستی : 7591653446
  • تلفن : 07433334048
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :