|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

روز جهانی آب و اهمیت توجه به مقوله حفظ و توسعه منابع آبی

شعار «آب و انرژی» به عنوان شعار روز جهانی آب در سال ۲۰۱۴ میلادی اعلام شده است.

یکی از راه های توسعه کشورها و حرکت آنها به سوی تمدن و رفاه عمومی، استفاده بهینه و کارا از منابع طبیعی و خدادادی است. اگر کشوری بخواهد با کاروان تمدن و توسعه علمی حرکت کند به ناچار باید از منابع طبیعی خود استفاده لازم و مطلوب را بنماید. یکی از منابع بسیار مهم و حیاتی که در زندگی روزمره انسان ها و کشورها و تداوم تولیدات نقش فوق العاده دارد، منابع آبی است. اگر از این ماده حیاتی که خداوند به صورت مجانی در خدمت انسان ها قرار داده است، استفاده مطلوب شود، بسیاری از مشکلات کشورها حل خواهد شد. اصولا انسان بگونه ای به این ماده حیاتی وابسته است که حتی قادر نیست یک روز بدون آن زندگی کند، لذا خداوند سبحان در مورد اهمیت و نقش آب در زندگی موجودات می فرماید: ما حیات و زنده بودن موجودات را بواسطه آب قرار دادیم.

شعار «آب و انرژی» به عنوان شعار روز جهانی آب در سال ۲۰۱۴ میلادی اعلام شده است.

هدف از انتخاب این شعار، تسهیل و هماهنگی سیاست ها در چارچوب های حرکت به سمت توسعه پایدار و نهایتأ پایداری محیط زیست و رسیدن به  امنیت انرژی و استفاده پایدار آب در یک اقتصاد سبز می باشد.

متاسفانه مصرف سرانه آب و انرژی در کشور ما به نسبت الگوی مصرف آب و انرژی در جهان و کشورهای توسعه یافته فاصله زیادی دارد. در واقع در برخی فصول شرایط مصرف آب در کشور ما 2 یا 3 برابر استاندارد جهانی است و این نگران کننده است.

مصرف صحیح، قناعت‌ورزی و پرهیز از اسراف و بیهوده مصرف کردن امری است که در آموزه‌های دینی ما نیز مورد تاکید قرار گرفته و پیش از توجه به هر نکته اقتصادی و اجتماعی در این زمینه می‌توان دینی و شرعی بودن این توصیه را سرلوحه کار قرار داد.

براساس آمارها مصرف آب دربخشهای مختلف در ایران 90 تا 95 میلیارد مترمکعب است که در مقایسه با دیگر کشورها درصد مصرف آب بالا به حساب می‌آید؛ در حال حاضر بیش از 90 درصد آب‌های کشور در بخش کشاورزی با راندمان بین 35 تا 40 درصد به مصرف می‌رسد که به دلیل راندمان پایین آبیاری در این بخش، سهم زیادی از آب استحصالی در کشور هدر می‌رود و به همان نسبت راندمان تولید به ازائ هر متر مکعب آب مصرفی کمتر از یک کیلوگرم است که باید این رقم به 2 کیلوگرم افزایش یابد.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که در برنامه چهارم توسعه اقتصادی دولت مکلف شده است با توجه به جایگاه محوری آب در توسعه کشور، با مشارکت بخش خصوصی توسعه و اصلاح ساختار مصرف آب و استقرار نظام بهره‌برداری مناسب و با استفاده از روش‌های نوین آبیاری موجبات افزایش بهره‌وری آب را فراهم سازد.

شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان متولی امر مدیریت در حوزه منابع آب درسطح استان اقدامات و طرحهای بسیاری را تاکنون اجرا کرده که در توسعه استان نقش موثر و محوری داشته و امید می رود با اجرای طرحهای جدید وبهره برداری از طرحهای در دست مطالعه و اجرا، شاهد توسعه و رونق اقتصادی منطقه باشیم.

استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل داشتن شرایط اقلیمی مناسب، در وضعیت خوبی از نظر نزولات جوی و منابع آب سطحی قرار دارد. متوسط بارندگی در سطح استان 735 میلی متر در سال است و متوسط حجم آب مهار شده بمیزان 1227 میلیون متر مکعب که 278 میلیون مترمکعب آن از منابع آب زیرزمینی می باشد به عبارت دیگر می توان گفت که بیش از 90 درصد منابع آب زیرزمینی((منابع آبرفتی)) استان مصرف شده وسالانه حدود 936 میلیون مترمکعب آب سطحی استان استحصال می شود که اجرای برنامه های مدون در راستای حفاظت و نگهداری و استفاده بهینه از این منابع ضروری است. در بحث آبهای زیرزمینی 12 برنامه برای حفاظت از منابع آب زیرزمینی و ایجاد تعادل آبخوانهای آبرفتی در دستور کار شرکت قرار دارد و در راستای استحصال و بهره برداری از منابع آب سطحی در حال حاضر پنج طرح اجرائی و حدود 12 طرح مطالعاتی در استان در دست پیگیری می باشد که با بهره برداری از آنها حدود 759 میلیون مترمکعب به میزان آب  استحصالی استان اضافه می شود.

از جمله چالش های پیش روی طرح های آبی استان عدم اجرای شبکه های فرعی همزمان با طرحهای تأمین،  انتقال و شبکه های اصلی می باشد.

در پایان ضمن تبریک سال نو به همه شهروندان و مردم شریف استان ومدیران استانی و همکاران آب منطقه ای و آرزوی سالی خوب و سرشار از موفقیت مسئلت داریم و از همه شهروندان محترم استدعا داریم  در مصرف آب نهایت صرفه جویی و دقت لازم را داشته باشند و استفاده از آب را مورد توجه قرار دهند.

اداره روابط عمومی

شرکت آب منطقه ای استان کهگیلویه و بویراحمد

کد خبر: 57
  تاریخ خبر : 1392/12/27
  آخرین به‌روزرسانی : 1394/06/10
 1310
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 14
  • بیشترین بازدید همزمان : 267
  • بازدید امروز : 437
  • بازدید دیروز : 1,246
  • کل بازدید : 1,979,737
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/28 09:13:43
  • شناسه IP شما : 18.118.1.158

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : یاسوج –بلوار شهید مطهری، نرسیده به میدان جهاد شرکت سهامی آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد
  • کدپستی : 7591653446
  • تلفن : 07433334048
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :