|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

بررسی مسایل و چالش های منابع آبی کهگیلویه وبویراحمد

با حضور مدیرعامل و کارشناسان شرکت آب منطقه ای و همچنین رییس و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در خبرگزاری ایرنا، میزگرد خبری و تحلیلی ای حول مسایل و چالش های منابع آبی این استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، در این میزگرد، مدیرعامل آب منطقه ای با ابراز تشکر از توجه و پیگیری نمایندگی خبرگزاری ایرنا در کهگیلویه و بویراحمد نسبت به مسایل بخش آب استان تشکر کرد و گفت: وضعیت بحران و کاهش محسوس منابع آبی و سفره های زیرزمینی به گونه ای بغرنج پیش می رود و ادامه این روند بدون شک، شرایط را برای اقتصاد و معیشت مردم سخت و بحرانی تر خواهد کرد.

مهندس لطفی، افزود: اجماع و هماهنگی دستگاههای زیربط، بخصوص آب منطقه ای و جهاد کشاورزی، ضرورتی انکار ناپذیر است و باید برای تآمین پایدار آب شرب و همچنین تامین هرچه مطلوبتر آب بخش کشاورزی، مدیریتی فراگیر و آینده نگر را در پیش بگیریم.

لطفی با بیان اینکه هم اکنون تخصیص جدید و ظرفیت بالقوه ای از منابع آبی زیرزمینی در استان وجود ندارد، گفت: باید با بهینه سازی مصرف، بالابردن راندمان تولید در واحد سطح و برخی روش های صرفه جویی در منابع آبی از جمله تغییر الگوی کشت و استفاده از روش های نوین آبیاری اقدام به جبران کاهش حجم آب سفره های زیرزمینی کرد.

وی توسعه کشت های گلخانه ای و نصب کنتورهای هوشمند را نیز از دیگر روش ها و راهکارهای موجود برای تقویت آبخوان ها و جبران کسری مخازن آب زیرزمینی ذکر کرد و یادآور شد: رویکرد دولت یازدهم بر ترویج و تقویت این روشها استوار است.

مدیرعامل آب منطقه ای، اضافه برداشت های آب از چاه ها و سفره های زیرزمینی را یکی از معضلات و چالش های اساسی در کاهش محسوس منابع آبی در دشت ها و اراضی کشاورزی دانست و گفت: در دشت امام زاده جعفر(ع) گچساران به عنوان نمونه، سالیانه افزون بر چهار میلیون مترمکعب اضافه برداشت آب صورت می گیرد که منجر به افت سطح آب زیرزمینی به میزان 20 متر در این دشت شده است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش، از وجود 10 طرح ملی در حوزه استفاده از منابع سطحی در این استان در سه بخش کشاورزی، آشامیدنی و صنعت خبر داد و گفت: سد مخزنی تنگ سرخ با ظرفیت حدود 190 میلیون مترمکعب یکی از مهمترین این طرح ها است.

علی لطفی، گفت: از این مجموع ظرفیت تولیدی آب سد مخزنی تنگ سرخ، حدود 42میلیون متر مکعب آن در بخش کشاورزی شهرستان بویراحمد، 25 میلیون مترمکعب برای تامین آب آشامیدنی شهر یاسوج و روستاهای اقماری و 72 میلیون متر مکعب آن نیز برای تامین آب آشامیدنی شهر شیراز برآورد شده است.

وی، با بیان اینکه طراحی این سد برای یک افق 50 ساله تعریف شده است، اظهار داشت: حدود 34میلیون مترمکعب ظرفیت آبی این سد نیز برای حقابه زیست محیطی و اجرای طرح های آبزی پروری تنظیم شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد همچنین از در دست مطالعه بودن 12 ساختگاه و سد مخزنی کوچک، متوسط و بزرگ در این استان خبر داد.

مهندس لطفی یادآور شد: براساس پیش بینی اولیه، ظرفیت استحصال میزان آب تنظیمی این 12 ساختگاه افزون بر 440 میلیون متر مکعب برای حدود 43 هزار هکتار اراضی کشاورزی برآورد شده است.

وی کمبود منابع مالی برای اتمام طرح های مطالعاتی این سدها را یادآور شد و گفت: میزان اعتبار مورد نیاز برای انجام مطالعات هر سد افزون بر 20 تا 30 میلیارد ریال در یک پروسه زمانی دو تا سه ساله برآورد شده است.

علی لطفی ابراز داشت: این در حالی است که سالانه برای اجرای طرح های مطالعاتی این 12مورد ساختگاه کمتر از شش میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان، سد مخزنی سقاوه، سادات، سیوکی، آب نهر، ممبی ، شبلیز، دم چنار، قلات، مارون 2 و سد کلوار را از سدهای مهم در دست مطالعه در این استان اعلام کرد.

مهندس لطفی با بیان اینکه با بهره برداری از سد مارون 2 کهگیلویه بیش از 20 هزار هکتار از اراضی شهرهای دهدشت، چرام و سوق زیر پوشش قرار می گیرند، گفت: مکان ساخت سد مورد تایید قرار گرفته و تکمیل مطالعات این طرح مورد توجه مسوولان بخش آب است.

وی میزان اعتبار مورد نیاز برای ساختگاه این سد را افزون بر 650 میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: برنامه ریزی لازم برای استفاده از سایر روش های تامین مالی از جمله فاینانس جهت تامین اعتبار مورد نیاز این طرح در دستور کار قرار گرفته است.

 

کد خبر: 219
  تاریخ خبر : 1394/07/13
 مسئول روابط عمومی
 958
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 13
  • بیشترین بازدید همزمان : 267
  • بازدید امروز : 1,470
  • بازدید دیروز : 2,859
  • کل بازدید : 1,941,378
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/08 09:11:02
  • شناسه IP شما : 3.84.110.120

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : یاسوج –بلوار شهید مطهری، نرسیده به میدان جهاد شرکت سهامی آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد
  • کدپستی : 7591653446
  • تلفن : 07433334048
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :