|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

برای اجرای طرح آبرسانی به اراضی دشت لیشتر و خیرآباد، تاکنون 500 میلیارد ریال هزینه شده است

با وجود اینکه تاکنون، 500 میلیارد ریال، برای اجرای شبکه اصلی و سایر بخش های شبکه فرعی مربوط به طرح آبرسانی به اراضی دشت لیشتر و خیرآباد هزینه شده است، ولی همچنان کمبود اعتبار، مهمترین عامل کندی اتمام عملیات اجرایی این طرح است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، عضو هیأت مدیره شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد و مجری طرح آبرسانی به اراضی دشت لیشتر و خیرآباد، با اشاره به اینکه، یکی از اهداف ساخت سد کوثر، تأمین آب کشاورزی اراضی پایین دست بوده گفت: اغلب این اراضی که حدود پنج هزار هکتار می باشد، در محدوده دشت های خیرآباد و لیشتر قرار دارد.

مهندس آرش مصلح اظهار داشت: در فاز اول، شبکه آبیاری و زهکشی خیرآباد که شامل یک خط لوله 56 اینچ به طول 19 کیلومتر و پنج آبگیر در منطقه خیرآباد می باشد، اجرا شده و شبکه فرعی آن نیز، مجموعاً در 423 هکتار به اتمام رسیده که اکنون حدود هفت فصل کشت با الگوی کشت غالب گندم، جو، ذرت، یونجه و .... در آن صورت گرفته است.

وی بیان داشت: با اجرای شبکه آبیاری در منطقه خیرآباد، شاهد مهاجرت معکوس از شهر به روستا و همچنین اشتغال زایی و توسعه اقتصادی و فرهنگی منطقه، بویژه برای جوانان بوده ایم. بطوری که، به ازای هر هکتار، سالیانه حدود ده میلیون تومان درآمد خالص برای کشاورزان ایجاد خواهد شد.

مجری طرح آبرسانی به اراضی دشت لیشتر و خیرآباد افزود: مجموعه آب منطقه ای، تأسیسات عظیمی را در این شبکه اجرا کرده است که شامل حدود 375 کیلومتر خطوط لوله پلی اتیلن، 180حوضچه تأسیسات کنترل دبی- فشار، تأسیسات الکتریکی، کنتورهای حجمی، پایلوت های تنظیم فشار و 5 آبگیر اصلی و تشکیل یک تعاونی آب بران است. که این تعاونی ها در بحث توزیع آب، هماهنگی بین کشاورزان، رعایت الگوی کشت و بهره برداری فعالیت می کند.

مصلح گفت: شبکه آبیاری و زهکشی خیرآباد، اکنون تحت مدیریت سد کوثر است که توسط عوامل فنی آن، تعمیرات لازم برای آن صورت می گیرد و از جمله شبکه های موفقی بوده که به صورت مدرن (بارانی ثابت با آب پاش متحرک) و بدون استفاده از هیچ نیروی الکتریکی، فعالیت می کند که از اختلاف ارتفاع طبیعی سد کوثر بهره می برد.

وی همچنین، با اشاره به این که عملیات اجرایی طرح آبرسانی به دشت لیشتر در فازهای مختلف در سال 81 شروع شده افزود: تاکنون طرح انتقال آب به یکهزار و 100 هکتار از زمین های کشاورزی این دشت، انجام شده است که، واحدهای عمرانی آن، سالیانه با وسعتهای 400 تا هزار هکتار به بهره برداری می رسند.

مجری طرح آبرسانی به لیشتر بیان کرد: شبکه اصلی لیشتر در حال بهره برداری و شبکه های فرعی لیشتر در حال اجراست. شبکه اصلی شامل 72 کیلومتر کانال های درجه 1 و 2 و خطوط لوله درجه 1 و 2 است که وظیفه انتقال آب برای 5 هزار هکتار از مینهای کشاورزی را بر عهده دارد. در شبکه فرعی نیز حدود 1200 کیلومتر لوله گذاری زیرزمینی از نوع پلی اتیلن انجام شده و خواهد شد.

مصلح افزود: واحد عمرانی 6 لیشتر، حدود 680 هکتار از اراضی را پوشش می دهد که از طریق 7 انشعاب اصلی از کانال درجه یک آب را به درون مزارع انتقال می دهند، که در اینجا حدود 2/7 کیلومتر نیز کانال فرعی باید اجرا شود که در حال اجراست و با اتمام این کانالهای فرعی، راندمان برداشت از مزارع بالاتر خواهد رفت.

عضو هیأت مدیره شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراجمد خاطرنشان کرد: واحد شماره 1 و  واحد یکصد و نه هکتاری آبکل لیشتر تکمیل و به بهره برداری رسیده است و انشاله در سال 94 دو واحد عمرانی 6 با وسعت 680 هکتار و واحد عمرانی 2 به وسعت 700 هکتار اتمام و تقدیم مردم منطقه خواهد شد که اثرات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی مثبت و خاصی را در منطقه بوجود خواهد آورد.

وی با اشاره به اینکه در دشت لیشتر، سه تشکل آب بران وجود دارد که توزیع آب، نظارت بر توزیع، لایروبی کانالها، جلسات هماهنگی، آموزشها و ... توسط این تشکل ها صورت می گیرد و در واقع، این تشکلها حلقه ارتباطی بین کشاورزان و آب منطقه ای هستند، گفت: در دشت لیشتر، الگوی کشت به صورت سنتی اغلب گندم وجود داشته که بعد از اجرای طرح آبرسانی، ذرت و یونجه و صیفی جات نیز اضافه شده است.

مصلح، اعتبار لازم برای تکمیل کل طرح را حدود 300 میلیارد ریال عنوان کرد.

وی همچنین از توسعه شبکه در مناطق آبرزی، تنگ انگشتری و لیشتر خبر داد و افزود: در صورت تأمین اعتبار، فاز توسعه این اراضی نیز در قالب دو هزار هکتار اجرا خواهد شد.

 

کد خبر: 164
  تاریخ خبر : 1394/03/11
  آخرین به‌روزرسانی : 1394/06/11
 مسئول روابط عمومی
 844
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 20
  • بیشترین بازدید همزمان : 267
  • بازدید امروز : 1,567
  • بازدید دیروز : 2,859
  • کل بازدید : 1,941,475
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/08 09:11:02
  • شناسه IP شما : 44.200.182.101

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : یاسوج –بلوار شهید مطهری، نرسیده به میدان جهاد شرکت سهامی آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد
  • کدپستی : 7591653446
  • تلفن : 07433334048
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی :
  • پیامک :
  • تلفن گویا :